Emma:
 
Hej!
 
Jag måste säga att jag älskar din blogg och jag kan inte vänta tills jag också åker i augusti! :) Jag har några frågor som du jättegärna får svara på om du har tid, känn inte att du måste svara på alla för det är några stycken... 
 
Tack så jättemycket! Åh, vad roligt!!
Och jag ska försöka svara på dem så gott jag kan :-)

1. Hur mycket fickpengar behöver man ha med sig per månad? Jag har hört att 2000-3000 kr är lagom, men vad tycker du nu när du faktiskt är på ett utbytesår? Hur mycket tog du med dig? 
 
Det har gått mycket pengar totalt under min tid här... Jag vet inte vad du räknar som fickpengar, men det är mycket extrautgifter som i alla fall inte jag hade tänkt på. Särskilt den första tiden jag var här! Skolavgift, bandavgift, saxofonlektioner t.ex. Dock är väl det utgifter som inte alla betalar, men ändå.
 
Om man bortser från sådana sakar snittar det nog på ca 2000 kr för mig varje månad.

2. Vad ska man tänka på den första tiden med värdfamilj, första dagen i skolan osv? Ska man tänka på att prata väldigt mycket och vara väldigt social och så? 
 
Jag tror det bästa är att vara så öppen som möjligt. Och ja, det hjälper att prata osv. men det viktigaste är att fortfarande vara sig själv. Folk kommer garanterat vilja prata med dig bara för att du är en utbytesstudent! (och var beredd på en hel del inte allt för smarta frågor, haha... "Do you speak Swedish in Sweden?", "What, is Swedish House Mafia from Sweden?!", "Where's Sweden?" "In Europe" "Where's Europe?" - och ja, jag har seriöst fått den frågan...)

3. Var det inte svårt att packa? Hur mycket kläder ska man ta med sig? Packade du ner något onödigt som du lika gärna kunde lämnat hemma? 
 
Faktiskt inte! Eller ja, det var helt klart lättare att packa för ett år än för typ en vecka i alla fall. Jag hade garanterat kunnat lämna hemma mer kläder dock, det mesta går att köpa här (och för bättre pris dessutom). Ta i princip bara med dig saker som du vet att du kommer/måste använda. 
 
En annan sak jag hade kunnat lämna hemma var linsvätska! Jag tog dock bara med mig en flaska, men det hade räckt med bara en liten behållare. Linsvätska samt linser kan köpas för typ en tredjedel av priset här.

4. Jag har hört att det är ganska svårt att baka svenska saker i USA för att de inte har något pärlsocker, vaniljsocker samt att kakaon inte smakar som hemma, är det sant? 
 
Jag måste ändå säga att det har gått rätt så bra för mig! Vissa saker funkar dock inte alls och blir bara... konstigt. Den största skillnaden jag har märkt är tiden. Det kan dock också bero på att t.ex. ugnen är annan än den jag har hemma i Sverige.
 
Pärlsocker har jag för övrigt köpt på typ en World Market och vaniljsocker har jag bytt ut mot vaniljextrakt. Kakaon har jag dock inte märkt någon större skillnad på.

5. Är det bra att börja i någon sport i början för att få vänner och så? Blir det inte lite mycket med träningar varje dag efter skolan? 
 
Ja, att aktivera sig i någon klubb, sport eller annat är absolut ett bra sätt att träffa vänner! Ibland blev det lite mycket, men det kan också vara bra att vara upptagen mycket i början så att man inte längtar hem osv. I alla fall för mig längtar jag hem som minst när jag är som mest upptagen.

6. Börjar USA ett år innan oss i skolan alltså är att de som är seniors nu är 95:or? 
 
Seniorklassen på EHS är födda (med undantag) från oktober 94 till september 95.
 
7. Denna frågan kanske är lite konstig... Vad finns det för märken på schampo och sånt i USA? Finns de vanliga som vi har i Sverige typ Wella och Garnier? 
 
De finns de flesta märken! Garnier är jag säker på att de finns, är dock inte lika säker på Wella.

Tack för en jättefin blogg!
 
Tack igen!
 

 
Är det någon annan som har frågor är det fritt fram att fråga! :-)

3 kommentarer

Emma

02 Mar 2013 23:27

Tack så jättemycket för svaren!!!

Svar: Inga problem! :D
Sofia Tollander

Emelie

03 Mar 2013 00:39

Hej älskar din blogg!
Jag hade velat åka som utbytesstudent till USA och har några frågor.

Hur mycket kostar det att åka som utbytesstudent?

Måste man vara bra på engelska? För det verkar så svårt i skolan när man gör allt på engelska?

Måste man ha bra betyg?

Hoppas du kan svara på frågorna :)

Emma

25 Mar 2013 01:46

Hej!

Älskar din blogg! Hur lång tid tog det innan det kändes normalt att prata engelska hela tiden? Var det konstigt och stelt i början?

Kommentera

Publiceras ej