Den exakt totala kostnaden är väldigt svår att veta, men det ligger omkring 100 000 kr i alla fall. 
 
Programpris YFU (inkl. försäkring): ca 63 000 kr
Flygresa: ca 10 000 kr
Visum: ca 2 000 kr + resa till Stockholm
Läkarbesök + vaccin: ca 1 500 för mig (Hep A + B)
Resa till Stockholm för YFU's förberedelseläger: ca 1 500?
Skolavgift: ca 1 000 kr  (inte alla som behöver betala det dock)
Presenter till värdffamilj: kommer inte ihåg
 
Om man ska vara med i någon klubb/sport/band eller dylikt kostar även det pengar, "medlemsavgift" och kanske utrutning m.m. Mitt band jag gjorde i början av året kostade ca 6 500 kr, medan tennisen knappt kostade något. Många sporter m.m. brukar oftast åka iväg på någon längre resa under skolåret också, vilket man kanske vill följa med på!
 
Redan nu är jag uppe på ca 87 000 kr. Och då bara på saker jag kom på off top of my head! Sedan kostar det självklart att vara där också och för de allra flesta går det mer pengar i månaden iväg än hemma.
 
(Dock fortfarande lätt värt alla pengar!)

2 kommentarer

Hanna

12 Aug 2013 10:27

Har programvgiften blivit dyrare i år? För jag tyckte det stod 75000 att åka till USA...:(

Svar: Oj, ja det måste det ha gjorts! Jag anmälde mig på hösten 2011 och jag minns att avgiften låg på ca 63 000 kr då.
Sofia Tollander

Rebecka

15 Aug 2013 21:07

hej! hur får man råd till att göra en sån här grej? skulle vara så sjukt gött att åka! (mina föräldrar tänker inte betala något :((( )

Kommentera

Publiceras ej