Emelie:
Hej älskar din blogg!
Jag hade velat åka som utbytesstudent till USA och har några frågor.

Hur mycket kostar det att åka som utbytesstudent?

Måste man vara bra på engelska? För det verkar så svårt i skolan när man gör allt på engelska?

Måste man ha bra betyg?

Hoppas du kan svara på frågorna :)
 
Svar:
Tack!! Blir så glad när jag hör sådant. Och vad roligt!
 
Programpriset varierar från organisation till organisation. För YFU var det ca 63 000 kr om jag minns rätt, exklusive resa. Sedan måste man räkna på visumkostnader (ca 2000 kr), läkarkostnader (kan inte komma ihåg exakt hur mycket jag betalade för det... men det varierer från person till person beroende på vilka vacciner man behöver ta) och själva resan till USA (ca 10 000 kr). Så, redan nu är jag uppe i 75 000-80 000 kr och då har jag inte ens kommit till att faktiskt vara här också. Dock ändå värt alla pengarna, måste jag säga.
 
Nej, du behöver inte vara bra på engelska! Man lär sig snabbt. Och i skolan är för den delen de flesta lärare överseende med att man inte förstår osv. så du kan vara lugn! :-) Det är självklart fortfarande ord jag inte förstår, men det jag har lärt mig under min tid här är att det inte är hela världen. Man kan alltid fråga någon!
 
Om jag minns rätt så krävs det ett godkännt i alla ämnen... eller kanske det bara var i kärnämnena? Jag är osäker, haha. I USA är kravet att ha ett average C (ska motsvara godkännt i Sverige, men det stämmer inte riktigt) i alla fall. Det kan dock skilja sig från organisation till organisation :-)

1 kommentarer

Emelie

04 Mar 2013 09:18

Tack för svaren! :)

Svar: Inga problem alls! :D
Sofia Tollander

Kommentera

Publiceras ej