När man först kommer till ett land ser man en hel del skillnader. Alla skillnader är dock relativt ytliga! Efter ett tag, när man har lärt känna människor och kultur, börjar man sedan se mer och mer saker. Jag har nu kommit till a point (efter nästan 9 månader) där jag på riktigt har börjat förstå den amerikanska kulturen och det chockar mig hur olika det är här jämfört med Sverige.
 
Barnaga är helt ok här. Både lagligt och generellt i samhället - det är helt enkelt på det viset man uppfostrar sina barn. Och inte bara med smisk med händerna, utan även med hjälp av redskap som t.ex. bälte. Fick helt ärligt en liten kulturchock.
 
När jag berättade att vi inte uppfostrar barn i Sverige på det viset blev de nästan helt chockade: "So how do you punish a child if it has been doing bad stuff?!". Jag sa att de finns andra sätt att uppfostra barn på och andra sätt att "straffa" sitt barn på om man så vill. Haha, det förstod de inte riktigt hur det kunde gå till...
 
Jag kom dock fram till att jag tror den största skillnaden med barnuppfostran här och hemma är att vi vill "uppnå" olika saker. Här är det extremt viktigt att som barn vara lydig och respektera sina föräldrar/de som är äldre än dig (man ska t.ex. inte ifrågasätta sina föräldrars beslut), medan vi hemma helt enkelt värdesätter andra saker.
 
Fascinerande.

1 kommentarer

Caroline Harvey

17 Apr 2013 01:43

Fan vad sjukt tänkte just på detta här om dan, deras sett att uppfostra barn här är så "fel" sett utifrån svenska perspektiv...

Svar: Jag vet! Grejen är ju dock att det är "normalt" här... Märkligt
Sofia Tollander

Kommentera

Publiceras ej