"Intervjun" på ambassaden var hur seg som helst.

Jag tog tunnelbana + buss och kom dit strax efter halv åtta (hade tid 8.00) och då stod det ca 10 personer framför mig i kön. När klockan närmade sig 8.00 var det min tur att passera säkerhetskontrollen... Och vad gör jag? Självklart tappar jag ut alla mina papper på marken när jag ska ge vakten mitt pass. Sååååå typiskt mig, haha.
I alla fall, de kollade under ens skor (stört) och så fick man lämna ifrån sig mobil och annan elektronik.
Väl inne i byggnaden var det tre olika "stationer". I den första fick man lämna in alla sina papper, i den andra fick man lämna fingeravtryck och i den tredje fick man svara på lite frågor (typ "Var ska du bo i USA?") + få tillbaka några av de viktiga papprena. Allt det där hade man i princip kunnat gjort på 20 min, i stället tog det totalt 2,5 timmar för mig och det var väl ändå helt okej. Jag pratade med några av de andra utbytesstudenterna som kom efter mig och de hade stått i den första kön (för säkerhetskontrollen) i typ mer än 1 timma. Tänk då hur lång tid det tar i själva byggnaden...

Ett tips till er som ska göra "intervjun": Boka en tidig tid och var sen där i god tid (när jag kom ut vid 10-tiden var kön gaaalet lång).

Förhoppningsvis kommer mitt visum + pass om 1 vecka!

Kommentera

Publiceras ej