1. Betalade $100 (ca 700 kr) för skolavgifter, så som böcker och annat material. Avgiften varierar beroende på vilka kurser du tar, men det "normala" verkar ligga mellan $80 - $150 (ca 500 kr - 1000 kr) för varje elev, varje år.
  2. Mat som jag inte gillade när jag kom, framför allt eftersom det var för sött, har jag nu börjat gilla... T.ex. peanut butter & jelly-sandwich, vilket jag nu finner hur gott som helst! Tänk vad 6 veckor i USA kan göra med en.
  3. Det kolsyrade vattnet man köper här är inte alls lika kolsyrat som i Sverige... och jag som älskar riktigt kolsyrat vatten.
  4. Alla svenska saker man kan köpa här (t.ex. havreflarn, lingonsylt på WorldMark-affären, vodka osv.) har svenska flaggor på sig, haha.
  5. Modet för tjejer på Kentucky State Fair verkade vara: Söt klänning, brunt bälte i midjan, barbent, riktiga boots och i vissa fall även cowboy-hatt. Helst lockigt hår till det.
    Modet för tjejer i skolan verkar vara: 1) American Eagle-jeans, söt tröja - helst från Hollister eller liknande, flipflops och stor väska. Byt ut jeansen mot sweatpants 3/5 skoldagar i veckan.
  6. Jag har en stark svensk accent när jag pratar engelska och folk här gillar det, haha. När jag säger att jag vill försöka träna bort den säger de att det ska jag inte göra... Måste dock säga att det finns lite fördelar med min accent. När jag börjar prata med människor undrar de nämligen var jag kommer ifrån, vilket alltid väcker ett intresse!
  7. Den amerikanska sterotypen av svenska tjejer är blond, lång och smal. Det komiska är att jag passar in i den beskrivningen, haha.
  8. Skolbussarna här saknar bälten, men har dock en del andra säkerhetsanordningar som t.ex. 3 exit:ar som finns längst bak, på högra sidan och på vänstra sidan och tusen speglar runt omkring bussen.

Såg Canadian Geese när jag åkte hem från min saxofonlektion. Man kan se dessa överallt, men ändå blir jag exalterad när jag ser dem, haha.

Dagens middag. Och ja, jag drack sprit till? Haha, skämtåsido. Pastasåsen var bl.a. gjort utav svensk vodka! Se, alla svenska saker här har en svensk flagga på sig...

Letter from home!
 


Angelinaa
Känner dem till några svenska artister?? Typ Avicii, Swedish House Mafie, Robyn eller andra? Vad tycker amerikanarna om dem eller andra svenska artister?? VISA DEM!
 
SVAR:
I alla fall de jag har pratat med vet vilka Avicii och Swedish House Maffia är (de gillar dem verkligen! Deras musik spelas på radion stup i kvarten). De visste dock inte att det var svenska (japp, tydligen avslöjar SHM inte alls i sitt namn att det är svenska)... T.ex. ABBA känner mina värdföräldrar till, vilket förmodligen de flesta andra i samma generationer också gör.

Gav faktiskt min värdbror en CD-skiva med massa svensk musik, haha!

Kommentera

Publiceras ej